Owen the Owl

 Een beetje club heeft een logo nodig, een mooi beeldmerk waaraan je meteen herkent: o ja dat is dat en dat bedrijf. Een treffend logo maken is heel lastig. De meeste logo’s zijn nietsige lettercombinaties met cirkeltjes, balkjes en kleurtjes, die elke tien jaar worden ingewisseld voor iets nieuws dat bij de heersende mode past. Soms beeldmerken zijn echter blijvend en sterk: bijvoorbeeld het Michelinmannetje, Flipje Tiel, de Adidasstrepen, de schelp van Shell, de appel van Apple of de zeemeermin van Starbuck’s.


Uil op de kop

Nadat Stichting de Algehele Aanraking in oktober 2000 was opgericht, ging het jonge bestuur nadenken over een aansprekend logo dat paste bij alle activiteiten waarmee de stichting zich hoopte bezig te houden: beeldende kunst, wetenschap en literatuur. De noodzaak voor een beeldmerk werd prangend toen er besloten werd een eigen tijdschrift uit te gaan geven dat KLADBLOK werd gedoopt. In februari 2001 ging Sjoerd Hesselmans met een logo aan de slag en schetste een uil op de kop. Voor het literatuurgedeelte hing de uil boven een boek en voor de beeldende kunst hing de vogel aan een penseel. Hesselmans koos voor de uil als bekend symbool van Athene, de godin van wetenschap en nijverheid. Daarmee was de Algehele Aanraking bepaald niet uniek, want wereldwijd zijn er talloze uilenlogo’s. De uil hing op de kop om het ‘alternatieve’ van de stichting mee weer te geven. Dat maakte het logo behoorlijk uniek, want veel ‘omgekeerde’ uilen zijn er niet in koppen, op websites of op briefpapier.

Gebraden uil

Op het eerste nummer van KLADBLOK in april 2001 sierde een gestileerde versie van het logo de voorpagina en is dat sindsdien blijven doen. Het logo nodigde soms uit tot frivoliteiten. In 2006 organiseerde KLADBLOK een ‘Gebraden Uil’-wedstrijd. De Algehele Aanraking-uil werd daarvoor aan het spit geregen en boven een houtvuurtje geroosterd. In 2008 organiseerde de stichting een heksenwaag bij het Noorderzonfestival. De uil kreeg daartoe een heksenmuts opgezet en hing aan een heksenbezem.

Uilenmoppen

Jarenlang had de uil geen naam. Pas in 2017 doopte de redactie haar logo ‘Owen the Owl’. Van mei 2017 tot mei 2018 tapte Owen op de achterkant van KLADBLOK uilenmoppen. De reacties op die dijenkletsers waren echter heel tam. Owen zei zijn carrière als hang upside down comedian vaarwel en hield zich stil. Daarna ontwikkelde Owen zich als fotograaf en leverde geregeld een foto voor de rubriek Kiekkiek. In KLADBLOK 250 werd er feestelijk afscheid van Owen genomen en mocht hij gaan genieten van een welverdiend pensioen.